BiesdelseBaan
Overzicht van het ontwerpen, bouwen en onderhouden van mijn modelspoorbaan
BiesdelseBaan
Overzicht van het ontwerpen, bouwen en onderhouden van mijn modelspoorbaan
Bouwen en onderhoud
In de periode na de kerstvakantie toch nog best veel aan de slag met de baan en bijbehorende dingen (zie ook Testrun automatisch rijden). Ook het bouwen gaat verder. Veel werk en ook tijd, al lijkt de voortgang niet groot.
14-Januari-2016 Het schaduwstation krijgt vorm
Om goed rails te kunnen leggen moet ook meteen de elektrische en/of digitale aansluitingen worden geregeld. In eerste instantie dacht ik alle kabels zo veel mogelijk met railassen aan te sluiten. Vandaar dat ik een avondje solderen heb gehouden waarbij ik een 15- tot 20-tal railsasjes heb voor zien van draad en dat dan voor 3 verschillende kleuren en twee lengtes namelijk 40cm en 80cm. Bruin = Massa, Zwarte = Digitaal, Rood = Digitaal, terugmelden. In totaal zo’n 100 asjes. Als je eenmaal bezig wordt het massaproductie en gaat het steeds beter en sneller
Er zijn in totaal 10 opstelsporen in het treinstelschaduwstation. De onderste rail is de doorgaande route naar het goederen schaduwstation. De bovenste 6 sporen zijn compleet en ook de onderste 2 liggen op hun plek. Spoor 7 en 8 zijn half klaar. Als die ook de volledige lengte hebben wordt het tijd om alle draden op de juiste plek aan te sluiten. Even iets anders gaan doen want ik kan even geen schroefje meer zien :-)
De rails van de schaduw sporen heb ik geschroefd met piko-rails schroeven. In eerste instantie dacht ik alles te gaan plakken. Echter het is allemaal flexrails en het lijkt stevige en makkelijker om die te schroeven. In de spiraal ga ik wel plakken en ook de zichtlaag wordt niet geschroefd. Daarnaast heb ik ook niet overal de aansluitingen met railassen gedaan. Dat zou namelijk het concept van flexrails (lange stukken) te niet doen en moet ik te vaak de rails doorslijpen om de as aan te kunnen sluiten. Dat moet nu al een paar keer om de isolatie voor de terugmeldsecties af te zonderen. Ik slijp de rails door met een Dremel en slijpschijfje en plaats er dan een isolatieverbindingas tussen.
Op naar het aansluiten van alle draden