BiesdelseBaan
Overzicht van het ontwerpen, bouwen en onderhouden van mijn modelspoorbaan
BiesdelseBaan
Overzicht van het ontwerpen, bouwen en onderhouden van mijn modelspoorbaan
Bouwen en onderhoud
Gedurende de zomer en najaar weinig tijd gehad om verder te bouwen aan de baan. Vandaar dat het even heeft geduurd voordat er weer een update is. In de tussentijd wel een klein projectje op modelspoor gebied uitgevoerd. Namelijk een kerstbaantje gemaakt voor onder de kerstboom. Komt wellicht ook nog een verslagje van later.
03-Januari-2016 Eindelijk verder
Wilde graag de spiraal en schaduwlaag klaar hebben voor de volgende fase; De rails. De volledige onderbouw is tijdens de kerstvakantieperiode voorzien van isolatieplaat. Met op 1 januari de laatste stukken. Klaar voor de volgende fase; Rails
17 halve bochten en dus 17 pakken Piko R3 en 3 pakken Piko G239 met 6 rails elk uitgepakt en in elkaar gezet om de spiraal te voorzien van rails. Dat paste als gepland dus dat is mooi. Bij het verder uitpassen van de rails toch tegen een ontwerpfoutje aangelopen. Twee wissels liggen te dicht bij elkaar waardoor de aandrijving niet past. Dit heb ik opgelost door een G62 extra ertussen te zetten.
Wat wel mooi past is de poot van de spiraal en het verbindingsspoor naar het goederen schaduwstation.
De rode draden zijn de verbindingen voor de terugmelding van de verschillende secties. Het zijn allemaal railverbinders (vb. 2) met daaraan een draad gesoldeerd. Het andere uiteinde van de rails is verbonden met een isolerende verbinder (vb.1).
1
2
De spiraal heeft 2 terugmeldsecties, 1 aan het begin en 1 aan het einde. Het is een enkelspoor dus eenmaal bezet is bezet. Elke tweede omloop wordt gevoed via de ringleiding voor massa (bruin) en digitale spanning (zwart). Ik gebruik kroonsteentjes om deze vast te zetten en strak te houden. De ringleiding is regulier stroomkabel met massief koperen binnenkant.
De vakantie is weer voorbij. Dus het wordt weer een uurtje hier en daar kunnen werken aan de baan. Ik heb er wel weer zin in. Er zit weer progressie in. Volgende stappen zijn het aansluiten van de draden en een proefrondje. Daarna ga ik de rails vastlijmen (boekbinderslijm) op de ondergrond.